Logo Chirurgen & Orthopeden ArnhemHeader_RijstateHeader_rontgenheup

Kijkoperatie Heup - Arthroscopie Heup

De kijkoperatie van het heupgewricht wordt in dagbehandeling verricht. Met deze relatief nieuwe operatietechniek kan via enkele kleine gaten het heupgewricht, de heuphals en het kapsel bereikt worden. Naast de mogelijkheid van onderzoek naar een reumatische ontsteking of abnormale verkalking in het heupgewricht kan de operateur middels deze techniek kleine beschadigingen aan het kraakbeen behandelen. Ook kunnen losliggende stukjes kraakbeen verwijderd worden of kan een scheur in de meniscus van het heupgewricht (=labrum) worden bijgewerkt.

De kijkoperatie van het heupgewricht is veel minder gebruikelijk dan die van het kniegewricht. Er worden in Ziekenhuis Rijnstate dan ook vanzelfsprekend veel meer kijkoperaties van de knie verricht dan van de heup. Anderzijds kan een dergelijke ingreep soms ook in het heup gewricht een hele goede oplossing bieden. Omdat de ingreep niet veel voorkomt wordt hij altijd door dezelfde operateur gedaan, zodat er binnen de orthopeden groep altijd één chirurg beschikbaar is met relatief veel ervaring met deze techniek.
Naast de complicaties die kunnen voorkomen bij iedere operatie, zoals trombosebeen, infecties of huidbeschadigingen, is de kans op voorbijgaande klachten van overrekking van de beenzenuw of drukletsel van de zenuwvoorziening in de lies/schaamstreek een enkele keer beschreven. Zeer uitzonderlijk zijn directe letsels van zenuw of bloedvaten in het heupgebied. Tenslotte kunnen instrumenten afbreken in het heupgewricht of is het in het geheel niet mogelijk om binnenin het heupgewricht te komen.

Extra Informatie
De wachttijd voor deze ingreep wisselt maar is doorgaans lang vanwege de uitgesproken deskundigheid binnen ons ziekenhuis (Dr de Visser) op dit gebied en het feit dat Rijnstate een landelijk verwijscentrum is geworden voor deze ingreep.
Ga naar de website van de Alysis Zorggroep